torsdag 21 januari 2010

Gästblogg #1

heeeeeeeeeeeeej!

Mitt namn är Jonas, Jonnas pojkvän.

Har fått order om att gästblogga lite här ikväll, vet inte hur man gör men det är väl bara att skriva av sig lite om vad som hänt under dagen....

vaknade vid klockan 07.25 idag ... Pussade min lilla tröttis hejdå, for iväg till min farbror
för att sedan följa med honom ut i skogen. Ska bara förvarna om att det kanske dyker upp ord här som kanske någon inte vet vad det är, ska förklara dom för er som inte förstår lite längre ner... ( Sätter en stjärna vid dom. ) var var vi ... Just det ... Vi kom fram till stället vi har hyrt av en bonde vid ca 08.30 tiden... Där stod emanuel och roger aka grisen. :) och väntade på oss. De hade inte sätt något liv inne på våra marker men det var ju rätt tidigt så det kanske fanns djur som låg och sov i skogen... Så det var bara dra på sig ett par varma skor och termo byxorna koppla hundarna som bara var med för att få lite motion, iaf så gick jag upp längst vägen och satte på radion och inväntade kommandot att alla var på plats. Sen bar det av in i skogen, Jag gick där och tjoa och hade mig lite, mitt uppdrag var ju att jag skulle gå i drev*, är ett väldigt hedersamt arbete i jaktkretsar... ;) INTE! :$ Det är nog det tyngsta du kan göra, pulsa genom skogen med snö upp till MINST knäna och försöka skrämma djur på flykt åt rätt håll... ( Oj, nu förklara jag nästan vad drev var ... jaja... ) speciellt tungt är det när ena Taxen bara lägger sig ner och vägrar gå efter ett par kilometer... :S Var ju bara ta loss kopplet och bära hund jäklen, Nu var man nästan framme vid pass skyttarna* .. SKÖNT! Kom ut ur skogen precis vid roger, han hade inte sätt ett endaste litet djur, inte heller emanuel och tomme ( Min farbror ) hade sätt nåt ... Jaha... Släpat hundar genom djup snö helt i onödan, men vi gav inte upp, det vara bara att gå upp till nästa såte* och ge sig på det igen, den här gången utan hundar... ( Dom är ju ändå bara en last när det börjar gå uppför och snön är höft djup, men förstår dom jag längtade också till en varm bil och vila. ) Gick iaf ner till våran grill plats för att invänta order om att jag kunde börja gå in i skogen och föra så mycket liv jag bara kunde... Gick igenom en granplantering ( DET måste ju nästan en sthlmare fatta vad det är ... NÄSTAN! )... Iaf började bra... Kom fram till en öppning i plateringen tog ett kliv framåt och visst... En nivå skillnad i marken på ca 1 meter... Shysst!, snö upp till armhålorna var bara att ta sig loss och fortsätta gå.. ÄNTLIGEN kom jag fram till den efter längtade vägen, var bara att slänga sig på rygg och säga till skyttarna att jag var ute... Nu var klockan ca 11... Vi försökte på ett annat ställe med men orkar inte skriva om mer snö, träsk och fallande snö... Fick iaf se spår utav Älg... Såg till och med ett rådjur. :O Inte för att jag hade någon bössa med mig och kunde skjuta det iaf men men ... :) Satte oss i bilen och åkte och köpte cola och choklad, nu hade klockan hunnit bli halv 12 och vi var på väg hem, Åkte hem till Tomme igen, tog en kopp kaffe och tittade på lite bilar på blocket.

Tog farväl av Tomme och åkte hem till Älsklingen. :) Längtat efter henne när jag pulsade omkring i snön helt övergiven och ensam ;P

Innan jag åkte hem till henne så ska tilläggas att jag hämtade lite rena kläder hemma!.

Kom till " Skogen " där älskling satt och rökte ( Fy FY! )... Och pratade " skit " med sin mormor :) , Sen var det mat käkade prinskorv och potatis! :) Sen gick Jonna och jag upp på hennes rum och tittade på en film som jag inte kommer ihåg vad den hette ... Nåt sing along eller nåt kanske ;P ... jaja... Sen myste vi massor och dumma oss :) Sen sa hon att jag skulle skriva en gästblogg och den vart ju ganska lång ... :P Haha, Hoppas alla orkar läsa den. ;P ... Jaja, ska hoppa in i duschen nu iaf... Jonna kommer och lägger in ett inlägg också. :)

Så får väl säga Hej Då för mig och hoppas att jag får återkomma med nåt mer sen... :O

Lexikon

Drev: En eller flera personer som går på ett led ( Om möjligt inte så lätt själv ... ) och skrämmer ut djur till personer med bössor som sedan försöker att skjuta djuren som kommer ut.

Skytt: En person med bössa som står och väntar, ett väldigt kallt och tråkigt göra... Men någon måste ju försöka ha ihjäl nåt.

Såte: Ett litet område av marken man går över för att se om det finns några djur i, ibland stora som fotbollsplaner ibland något större, beroende på var djuren brukar hålla till och hur marken ser ut.

Klart Slut Från Jonas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar